söndag 9 januari 2011

Att finna små glädjeämnen i sin vardag är ett sätt att orka med

När man varit med om en kris livet, obetydligt liten eller vad som känns som en stor kris, lär man sig många bra och dåliga saker på vägen.
Att hitta små glädjeämnen i vardagen är viktigt för att orka vidare. Jag blir tex numera väldigt glad när jag känner doften av nytvättad tvätt. Jag vet det låter helt sjukt, men det ger mig extra energi.
Musik är en annan sak jag alltid använt mig av hela mitt liv för att ex få saker gjorda, men det är nog ganska vanligt.
Man lär sig också att vara mer ödmjuk och uppskatta människor på ett annat sätt. Jag känner mer och mer att vänlighet och empati är de saker jag uppskattar mest hos människor nu för tiden och jag dömmer numera inte människor på samma sätt som förut, för i ärlighetens namn så gjorde jag faktiskt det ibland utan att ens veta vilka de var. Usch inte en egenskap jag är stolt över att ha haft. Visar iaf att det aldrig är för sent att ändra sig.
Tyvärr har jag även lärt mig en del dåliga saker på vägen också.
Jag har ex tappat all tilltro på myndigheter, vilket är riktigt tråkigt. Jag har lärt mig att de flesta människor dömmer en och väljer att tro på den mest snaskiga historien även om den är så otrolig att det till och med är uppenbart för en apa att det är lögner. Så är det att bo en liten by.
Tyvärr har jag också lärt mig att man i princip inte kan lita på någon, de allra flesta är mer intresserade av att sprida skvaller än att vara verkliga vänner.
Och där kommer vi till en mycket viktig sak, vänner är det viktigaste man kan ha, när man hamnar i en kris. Det hjälper att få spy ur sig all skit man bär på och ha verkliga vänner som drar med en ut på olika saker bara för att man inte ska sitta hemma och gräva ned sig i skiten.
Man lär sig också att det finns viktigare saer i livet än att ha ett perfekt hem eller en kliniskt ren bil....... kanske låter självklart för de flesta, men har man levt med någon som är pedant tar man lätt över samma sjuka beteende när de försvinner, så ibland kan man behöva lära sig att lämna lite stökigt är en bra sak.
Viktigt är också att belöna sig själv och att ständigt arbeta på självkänslan. Se dig själv i spegeln och säg högt, "det där gjorde jag bra eller det här var en bra dag, jag kommer att överleva detta".
Tillåt dig ha dåliga dagar, man måste räkna med att de kommer tillbaka då och då, men allt mer sällan.

Man gör det man kan för att orka ta sig igenom bara en dag till. Och rätt vad det är, så har det gått veckor, månader eller kanske tom år........och man känner sig så fri!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar