lördag 3 september 2011

En helgmorgon börjar med nybakta scones

Underbara helg! Helger innebär kvlitetstid med mina älskade barn, en chans att ta igen den tid man "förlorar" med dem i veckorna pga stress, måsten och ständiga tider att passa.
Visst helgerna innebär också en massa saker som måste göras och som man ska hinna med, men egentligen är det de måsten jag sätter upp i huvudet och om jag kan släppa på dem så kan jag lägga tiden på viktigare saker än att komma ikapp med tvätt och städning.
Jaja, självklart ska man tvätta och städa, det säger jag inte något om, men ibland glömmer man bort viktigare saker pga att man måste hålla hemmet så perfekt och fläckfritt som är "normalt" enligt de normer samhället har. Göra något tillsammans med barnen kanske är viktigare än att ha hemmet fläckfritt? Visst jag borde studera nu när alla mina studiekamrater hunnit så långt och jag känner fullständig panik.
Vad är bäst för mina barn? Att ha en mamma som är ständigt stressad över hur omgivningen ser på vårt hem och hur de dömer utifrån ytan eller ge barnen all den tid jag bara kan?
Jag märker själv hur jag försämras som person och som mamma så fort jag stressar upp mig över städning, ekonomi, studier och jag gillar inte den person jag blir.
Min bästa väninna sa till slut åt mig att inte bry mig om andras värderingar och att de kan komma igen med sin kritik när de själva är ensamstående med två barn, arbetar heltid, studerar på yrkeshögskola och ständigt ensam kämpar för att få tid och pengar att räcka till.
Och vet ni vad? HON HAR RÄTT!!!!
Så nu är jag tillbaka till att börja våra helgmornar i lugn takt med nybakt scones till frukost, stressar gör vi tillräckligt under arbetsveckorna, det är på helgerna vi lever!

1 kommentar:

  1. Låter som underbara helger! Lev på ni, familjen! Kram till er!

    SvaraRadera